CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Tuesday, April 17, 2012

ADA APA DENGAN BALI - PART II

1 apr 2012 - Bedugul - Danau Beratan - Tmn Ayun - Tanah Lot


Salam semua bersambung lagi kita ada apa dengan bali , oklah tanpa membuang masa moh cik rinn cerita sket lawatan hari ke dua kami , kali ini kami di bawa ke kawasan gunung ganang juga , yang penting udara nyer nyaman dan sejuk  ini paling cik rinn suka hehehehehe.. kali ini lawatan kami menuju ke BEDUGUL dan terdapat suatu tasik , yang lebih di kenali sebagai Ulun Danau Beratan, apa yg cik rinn kagum dan suka sangat di sini adalah landskap kat sini ..mmg superveb tak tergambar dengan kata2 ... ya allah cantik sgt walaupun bayaran masuk nyer mahal sebanyak 30k..tapi berbaloi baloi lerrr...

cuaca di bedegul ni lebih sejuk daripada tanah tinggi cameron highland .. tuelah yg cik rinn tak sangka di bali nie rupa2 ada kawasan sejuk ,ingatkan hanya pantai dan temple temple shj , sebenarnya menurut kata pak supir bnyk lagi tempat yg tak sempat nak singgah kerana cuaca  tak mengizinkan , selama berada di bali cuaca hujan sesaja , jadi utk pergi kekawasan permandangan lagi cantik spt tasik buyan dan air terjun terpaksa di lupakan, apakan daya allah tak izinkan kerana perjalanan utk kesana perlu melalui lereng2 bukit , apabila hujan bnyk berlaku tanah runtuh jadi kami semua patah balik .... insyaALLAH kalau ada rezki nak dtg lagi

jom nikmati keindahan taman di sini....tak tahu bunga apa..? kita org tengah tanya pak wisanto ..tapi dia snap pulak pic kita org nie...

peh leh tum tum tum.. cam citer hindustan plak..

cantikan landskap nyerr ... mmg indah
 
hijau , damai dan tenang itu jerr cik rinn dpt terangkan...

bersama pak siswanto supir kami ....

inilah trademark tasik beratan ni... ini temple demer lerrr..Danau beratan adalah danau letusan kawah gunung berapi dengan ketinggian 1231 meter diatas permukaan laut dengan keluasan 3.8km serta kedalaman 22 meter....cam no dalam tak ? di sini di sediakan hotel kalau org honeymoon mmg sesuai lerr , tenang damai ..sejuk,, mmg best ... jom kita layan pic pulak...

layan landskap ...
kat tasik pun demer buat temple ...
superverb....
layan lerr budak sengal ni jap....
kurus kuruskan pokok nyerr...org nyerr jerr tak berapa nak kurus...
suka sangat pergi berdugul nie.sbb dapat jumpa masjid...ya allah dpt jugak solat kat sini .tapi masjid atas puncak ...
tanda org islam ada duduk di sini ..kita org happy sgt dpt makan restaurant islam ..sbb owner nyer mmg sah sah islam di kawasan bedugul nielah terdapat bnyk org islam dari masyarakat bugis ... akhirnya cik rinn jumpa juga  dengan penduduk islam yg selama ini bila cik rinn melawat kawasan di sekitar bali , tdk putus2 cik rinn tanya "awak orang islam" bukan jawabnyer HINDU,,,, akhirnya di sini cik rinn jumpa ...apalagi makan tanpa rasa was was , dan sekitar kawasan tasik ini terdapat masjid dan penempatan org islam
pasar sayur bedugul - mcm cameron highland kan sayur2an nyerr .....

ini pasar kat bedugul .. mcm2 ado

ini pasar sayur2ran dan buah2an yg terdapat di kawasan bedugul, spt kat cameron higland tapi tujuan utama kita org smpi sini adalah ingin membeli strawberry yg di katakan agak murah sangat iaitu 1kg 30k jerr... dan perniaga di sini pun kebanyakan org islam
strawberry sekilo cuma 30k jerr... kita org beli jugaklah
jagung madu pun sedap ..manis....dan murah...percutian yg sangat santai bagi cik rinn kali nie sbb tak ada tempat nak shopping  .. jadi kita org semua dpt menikmati alam semulajadi anugerah allah swt ....
temple taman ayun - betul ke errkk..lupo lah
pintu utama dia .kita org tak masuk dlm pun....oklah cik rinn nak citer sikit tentang temple temple yg terdapat di bali nie, pada pandagan cik rinn lah ..org2 hindu di bali mmg kuat beribadat kepada tuhan2 mereka , dan hampir setiap hari akan berlaku pemujaan , jadinya kuasa mistik di bali ni sgt lah kuat , sana sini hanyalah bau setanggi jerr.. agak memeningkan kepala jugalah
penduduk tempatan selepas habis upacara keagamaan...
setiap kuil yg kita org lawati mesti ada  landskap yg cantik2 ...mmg suka sgt tengok ..tapi temple kurengg tgk
ini satunya masjid yg terdapat di kuta,....mcm bagunan pejabat jerr yea..masjid ini di dirikan oleh org2 bugis..
lepak jap kat  tanah lot sementara  menanti matahari terbenam
dlm trip kali nie cik rinn bnyk skip lawatan ke temple .... cik rinn cuma pergi TANAH LOT yg merupakan trademark BALI....belakang tue temple dia org lerrr
yg pic atas tadi kita org bergambar di temple inilah ....temple tanah lot ...trademark bali
matahari terbenam mcm suram jerr sbb cuaca mendung
buat kata pak supir , tak sah kalau ke bali tidak melihat permandangan matahari terbenam ... kat malaysia matahari terbenam pun tak ambil gambar..pie bali lak kita org nk bergambar pulak

4 comments:

Nadia Humaira Azhar

salam kak..nak tny ada x contact no pak supir akak tu lg?

aZuMaya

nadia.. thanks nadia visit my blog ... ok ini contact supir BALOM HOLIDAY - SISWANTO - +6281338511748 / +6281805530938
balomholiday@yahoo.com

Rina

salam sis.. berapa charge sehari utk supir ni?

aZuMaya

wassalam .. rasanya per day 350,000 idr

Post a Comment