CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Sunday, February 12, 2012

Popia Vegetarian versi White House Cottage


Salam semua , apa khabar rakan2 blogger sekalian , cikk rinn doakan semua berada di bawah lindungan dan rahmat allah swt ..amennnnnnnnn.. alahamdulillah cik rinn happy sangat semasa menaip resepi ini kerana bonda kesayangan cik rinn sudah beransur sembuh luka pembedahan pun sudah hampir pulih..ya allah terima kasih ya allah dan terima kasih juga kepada rakan2 blogger yg mendokan kesejahteraan bonda cik rinn kepada rakan bloggers mala , kak azlita masam mannis ( diva masakkan ) hehehehehe , bsb, cpp , totie tommy ,cik sue dan silent reader semua ....oklah kali ini cik rinn nak kongsikan resepi yg amat mudah sekali dan senang sekali ...resepi popia goreng vegetarian tanpa menggoreng inti di dalamnya... ternyata mmg benar keranggupan dan kemanisan sayuran di dalamnya spt carrot n sengkuang ...errmmmm olalalalalalaala..... jom layan

2 biji carrot , 1 biji sengkuang , daun bawang, daun sup, garam dan serbuk tumiz bilis, tdk payah di masak yea ..semua bahan gaul sekali sahaja..di ulang tdk payah di masak
sebungkus kulit popia
aturkan inti sayur2ran ke dlm kulit popia
gulung or lipat mcm ini (terserah pd kreativiti masing2)
goreng dgn api yang perlahan smpi kuning keemasan
tara ..ini dia ghupernya udah siap
ini ghuper inti di dalamnya... jgn risau kesemua sayurnya memang masak dan ranggup kerana kepanasan minyak dlm kuali menyebabkan inti popia ini akan masak..tak caya cer cuba cer cuba ...







Bahan-bahan Kuah Lada aka Sos Cili

  • 4 sudu makan cili blender
  • 1 ulas bawang putih
  • 3 sudu makan sos cili
  • 1/2 cawan air masak
  • 2 sudu makan air asam jawa or cuka
  • Gula pasir 4 sudu makan
  • Garam secukup rasa 

Cara-cara

  1. Masukan kesemua bahan di dalam blender, dan blend dlm 3 minit dan masakkan di dalam periuk sehingga kuah lada medidih jikalau terasa pedas sila tambah gula sahaja..maaflah cik rinn tak berapa ingat sukatan gula selalu main campak campak jerr..kalau pedas tambah gula shj... selamat mencuba....

5 comments:

mala

mala mmg suka pohpia ..

aZuMaya

saya dah TAHAP HANTU POPIA. kalau beli mesti 6 KETUI ...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ

cikrin mykids tak suka sayur..tapi mama nyer suka.. kalau masukkan udang lagi sedapkan?

AZLITA AZIZ

ita pun suka popia.. tapi tgh batuk ni kena kurangkan makan makanan bergoreng.. nanti dah baikkk.. nak makan semua.. hihi

CPP

cik rinn bile tengok saje popia u tu...ai dh tergude tau....eh!eh! ade name ai la kat entry ni...hehe..kembang hidong sekejap....lalalalalla

Post a Comment