CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Saturday, January 7, 2012

Nasi lemak Kukus Yg Sempoi


assalammuailaikum wbt ... apa khabar rakan bloggers sekalian ..cik rinn doakan kalian semua berada di dlm keadaan sihat walaufiat..perghh cuti sekolah udah tamat ..apa rancangan ke dapur or sibuk membalut buku sekolah anak anak ..hehehehhee..cik rinn seperti biasa sarapan pagi yg simple jerr..tapi berat di perut..hehehhehe..saper nak jawab... tak kisahlah janji cik rinn hado nasik lemak utk di makan pada hari ini ..amenn rezeki allah swt ..ini kes malas nak pergi kedai ..check jerrr dlm peti sejuk apa yag ada ... kita masak jer lah ....buat kata bonda cik rinn ..kita yg buat dia .tak kisahlah janji perot kosong terisi..amenn amenn ameen yaa rabal alamin...... jom kita layan nasi lemak kukus  nie... tak pernah buat tapi alhamdulillah sekali buat terus menjadi ....tak sia sia mencuba resepi ini ..tqvm kepada penyumpang resepi kat MY RESEPI semoga allah swt shj yg dapat membalas nyer...panjang pulak cik rinn berceloteh... jom jamu mata hehehhehehe.... n3 sambal udang kering ada sebelum nie yea..malas pulak cik rinn nak paste kat sini .... hehehhehe

nasi lemak kukus with sambal udang kering n telor dadar..

  Bahan-bahan ( 4 @ 5 org )

  • 5 cawan beras
  • 2 biji pati santan
  • 3 helai daun pandan 
  • 1 inci halia  di potong kasar kasar
  • sesudu halba jika suka
  • Garam secukup rasa

Cara-cara

  1. Didihkan air dalam pengukus. Basuh beras dan kukus dalam pengukus selama 20 minit atau beras separuh masak. Keluarkan beras dari pengukus dan rendam dengan air sekurang-kurangnya 3-4 jam supaya beras memanjang 2 kali ganda.
  2. Tukar air selalu jika perlu penyejukan lebih cepat. Setelah itu, kukus semula beras yang telah memanjang tadi hingga masak atau lebih kurang 15 minit. Keluarkan nasi yang telah masak dan gaul bersama santan yang telah dicampur garam , halia dan halba dan biar seketika atau 10 minit supaya santan menyerap masuk dalam beras. Akhir sekali, kukus lagi sekali bersama daun pandan hingga nasi kelihatan berderai, cantik dan santan yang terserap tadi masak.
  3. Tambahan: Semasa mengukus, lubangkan dengan jari beras tersebut supaya masak serata. Sekiranya hendak makan pada pagi, kukus dan rendam pada waktu malam sebelum. Lebih lama rendam, lebih panjang beras. Nasi lemak kukus ini lebih sedap dari yang ditanak biasa dan lebih untung kerana tiada kerak.

5 comments:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ

as salam cikrin...dulu nenek aku berniaga nasi lemak kukus kat pudu..

aZuMaya

wasalam.. bsb kat pudu kat mana..tempat ak catwalk pie koje tue arrear pudu ..heheheheh..mesti sedap nenek ko jual kan

norlieharumaini

salam ziarah dan kenal...bestnya nasi lemak kukus ni..

CPP

amboi cik Rinn bernasik lemak kite yer..? sedap la harus CPP cube nih..Remeber me not???? jum jengah my new blog.

Totie@Tomy

sedapnya nasi lemak..tambah lagi kalau yang kukus,,lagi best...

Post a Comment